Den 70. Formel 1-sæson skulle have været den hidtil længste nogensinde med 21 løb, der forhåbentlig finder sted mellem april og november på tværs af fem kontinenter.

Grand Prix’et i Monaco er allerede blevet aflyst i denne sæson, så derfor kommer denne sæson umiddelbart til at indeholde 20 løb.

Det kommer dog ikke til at holde os fra at samle op på, hvad der er nyt i denne sæsons Formel 1.

 

Hvilket nye racerbaner kan vi se frem til i 2020?

F1 2020 kan glæde sig over en splinterny racerbane i Vietnam i det livlige Hanoi, som er et gadeløb ligesom i Monaco. En anden ny racerbane, som vi kan se frem til, er en tilbagevendende favorit, der ikke har været en del af Formel 1 de sidste 35 år - en fornyet udgave af Zandvoort i Holland har genvundet en plads i en F1-sæsonen, hvilket helt sikkert falder i god jord hos Max Verstappen og hans ”orange hær”.

Tyskland er ikke en del af F1 2020. Det er tredje gang på seks år, hvor Tyskland ikke bidrager med en racerbane. Det er

 

Hvilke nye kørere får vi at se i Formel 1 2020?

Den første nye kører er den 23-årige franskmand Esteban Ocon, der tidligere har været testkører for flere Formel 1-teams. I år får Ocon så endelig en mulighed for at bevise sit værd i Formel 1, når han skal køre for Renault.

Den anden og sidste nye kører i Formel 1-feltet er den 24-årige canadiere Nicholas Latifi. Latifi var i sidste sæson testkører for Williams, her fik den unge canadier overbevist cheferne i Williams om, at han var værd at satse på i 2020. Han erstatter dermed Robert Kubica i Williams. 

Tjek de aktuelle formel 1 odds ud

 

Får vi nye teams at se i 2020?

Teamet Toro Rosso har gennemgået en større rebranding-proces, hvilket har ført til, at teamet nu hedder AlphaTauri. Det har også betydet, at racerbilen og alt andet har fået nye farver, så pas på, du ikke forveksler det nye team med de andre teams.

bonus

 

Hvilke nye regler skal teamsene og kørerne forholde sig til?

Færre testkørsler

Fra og med 2020 er testkørsler før sæsonens begyndelse blevet reduceret fra otte til seks dage. Det er derfor ikke længere muligt for teamsene at teste racerbilerne midt i sæsonen.

Dette skyldes blandt andet, at Formel 1-kalenderen strækker sig over en længere periode, end hvad den hidtil har gjort. 

 

Længere arbejdsforbud for mekanikerne

Mekanikerne priser sig nok lykkelige for, at de kan sove en time mere. Omvendt får de færre timer til at arbejde og gøre racerbilerne klar til start, hvilket kræver endnu mere planlægning i forhold til tidspresset.

I sidste sæson var arbejdsforbuddet på otte timer, nu er det på ni timer. Hvert team har dog mulighed for at bryde længden af arbejdsforbuddet to gange i løbet af sæsonen uden at blive straffet for det.

 

Lempelse af straf for tyvstart og weighbridge

Når en racerkører bevæger sig frem for tidligt fra sin gridposition, før de fem røde lys er slukket, for at signalere starten, så kan stewardsene give en mindre og mere passende straf end hidtil, men det er en vurderingssag. Det samme gælder, hvis kørerne misser weighbridges under træningerne.

 

Hvad er nyt på racerbilerne?

Komplet nyt design

Det er efterhånden blevet til et helt modeshow, når racerbilerne for den nye sæson skal præsenteres. I den forbindelse er det næsten altid sikkert, at racerbilerne har fået nyt look på karosseriet i form af nye sponsorlogoer eller andre små farverige detaljer.

Især Williams Mercedes er kendt for at ændre farvekombinationerne sæson efter sæson – 2020 er heller ingen undtagelse.

Ferrari, Mercedes og Red Bull-racerne ligner sig selv. 

 

En lille hajfinne

Alle 20 racerbiler har skullet konstruere en lille hajfinne på ryggen af racerbilen foran hækspoileren for bedre at kunne skelne mellem de to racerkørere fra de forskellige teams.

Hajfinnen bliver markeret med den enkelte racerkørers nummer.

 

Afslutningsvis kan vi også fortælle, at det ikoniske, ternede flag vender tilbage under samtlige løb i 2020, når vinderen af løbene krydser målstregen. Det er en skik, som bare hører til i motorsportens verden – uden tvivl!

 

*Credits: artiklens billede tilhører Joan Monfort/Associated Press

Lasse er freelance sportsskribent og stor sportsentusiast, som primært specialiserer sig inden for fodbold og esport. Generelt interesserer han sig inden for alt slags sport, men i øjeblikket har han kastet sin kærlighed på esport, som bare vokser og vokser. 

I 6 år har han kommenteret +600 fodboldkampe, hvor det er blevet til utallige fodboldkampe i Bundesligaen, Serie A, Europa League, Champions League og Superligaen, så han besidder et bredt og dybt kendskab til flere fodboldligaer.