Manchester City – Tinder

Det engelske storhold Manchester City burde ikke mangle penge, ikke desto mindre har de swipet til højre og accepteret, at den berømte datingapp ”Tinder” har fået en plads på spillertrøjerne.

I 2018 skrev City en flere-års aftale med Tinder - de fandt åbenbart det perfekte match i hinanden. Så har vi også oplevet det i fodboldens verden. 

 

Getafe - Burger King

Vi skal igen en tur forbi fodboldverden, og i den forbindelse er det vel altid lidt kontroversielt, når den professionelle sportsverden, som kun er blevet mere professionel gennem årene, teamer op med en fastfood-kæde som Buger King.

Det så Getafe dog ikke noget mærkeligt i i sæsonen 2009/10, da de spillede med Burger Kings logo på maven. De mente, at Burger King havde nogle andre nyttige brandingværdier end blot fastfood og usundhed.

 

Nascar – Mark Martin – Viagra

Nascar-kørernes dragter er for det meste altid plastret til med sponsorlogoer. Men et specielt sponsorlogo var meget iøjefaldende på Mark Martins bil og dragt. Erektionsmidlet Viagra var fra 2001 og frem til 2005 Mark Matins hovedsponsor.

Det hører Mark Martin nok stadig for blandt sine venner og familie. De fleste mænd burde dog ikke få erektionsproblemer, når de træder speederen i bunden i en kraftfuld racer.

bonus

 

Formel 1 – Surtees – Durex

Hvis du er bekendt med Formel 1’s historie, så burde du også kende til storholdet Surtees, som var en titeludfordrer i F1 igennem 1970’erne. I 1976 blev Surtees dog berømte for deres daværende kontroversielle sponsorvalg, da kondomfirmaet Durex blev hovedsponsor for F1-teamet.

Der var ikke mange tilhængere eller højtsiddende topfolk i F1, der tog godt imod Durex-sponsoratet. Men Surtees fik masser af omtale dengang, hvilket er bedre end ingen omtale, som er et velkendt ordsprog i marketingverdenen.

 

Everton – Angry Birds

Hvem havde troet, at et mobilspil kunne blive så populært, at det kunne sponsorere et af de større hold i Premier League. Vi havde i hvert fald ikke regnet med det, men i 2017 må Everton have fundet det lukrativt at starte en sponsoraftale med spillet Angry Birds.

I 19/20-sæsonen er Angry Birds stadig en del af Evertons spillertrøjer, selvom det nok ikke bliver spillet i ligeså høj grad, som det blev nogle år tilbage.

888sport, en verden af sport betting

 

AC Milan – Pooh Jeans

Den søde duft af succes var gennemtrængende for AC Milan tilbage i 1981. AC Milan duftede dog også indirekte af noget andet, eftersom jeansfirmaet Pooh Jeans valgte at fremhæve ordet ”Pooh” gevaldigt i forhold til jeans på AC Milans spillertrøjer, og dermed havde alle AC Milans modstanderfans en god begrundelse for at kunne kalde AC Milan et ”lorte”-hold dengang. Lidt selvforskyldt.

 

Eintracht Braunschweig – Jägermeister

I 1973 blev Eintracht Bruanschweig en af de første fodboldklubber i Bundesligaen, som valgte at spille med et firmalogo på deres spillertrøjer. Dette var ikke hvilket som helst logo – logoet tilhørte nemlig spiritusproducenten ”Jägermeister”.

Braunschweig havde Jägermeisters logo på trøjen frem til 1987, indtil det vel gik op for dem, at det måske ikke hang sammen med de værdier, som man ofte forbinder en professionel fodboldklub med.

I dag ville det sponsorat nok have mødt meget kritik, men dengang hang sponsorater ikke på træerne, så der var ikke noget, der var rigtig eller forkert.

 

*Credits: artiklens billede tilhører Rui Vieira/Associated Press

Lasse er freelance sportsskribent og stor sportsentusiast, som primært specialiserer sig inden for fodbold og esport. Generelt interesserer han sig inden for alt slags sport, men i øjeblikket har han kastet sin kærlighed på esport, som bare vokser og vokser. 

I 6 år har han kommenteret +600 fodboldkampe, hvor det er blevet til utallige fodboldkampe i Bundesligaen, Serie A, Europa League, Champions League og Superligaen, så han besidder et bredt og dybt kendskab til flere fodboldligaer.