Liverpool har for nylig skrevet en guldrandet tøjsponsoraftale med Nike, som løber fra sæsonen 20/21 og mange år frem. Liverpool siger dermed farvel til New Balance, som de haft siden 2015. New Balance kan dog glæde sig over, at Liverpool for første gang siden sæsonen 89/90 bliver engelske mestre, hvilket vi går stærkt ud fra. De aktuelle fodbold odds ligger nemlig på 1.001. Det første mesterskab i knap 30 år bliver altså i New Balance.

Liverpools aftale med Nike bliver lukrativ for begge parter, da Nike har en enorm medieeksponering, mens de samtidig kan benytte fodboldstjerner som Mané, Salah og Van Dijk som testimonials. The Reds kommer til at tjene i omegnen af 30 mio. pund pr. sæson, plus 20% salg af Liverpool-merchandise osv. Ud fra et par antagelige beregninger kan Liverpool kommer til at tjene omkring 80 millioner pund, som dog stadig ikke kan overgå Uniteds aftale med Adidas, hvilket giver i omegnen af 90 mio. pund.  

I dette moderne og vekslende samfund er det efterhånden normalt at skifte tøj hele tiden, men der er nogle klubber, der forbliver tro overfor deres tøj.

 

Tysk modtrend

Selvom mange fodboldklubber over tiden hyppigt skifter tøjsponsor, så er der også de fodboldklubber, der har sværget evigt troskab til deres tøjleverandør, og som aldrig har svigtet deres første kærlighed.

I dette tilfælde snakker vi om Bayern München, som kan identificeres ved de tre velkendte striber fra Adidas. Det tyske firma har siden 1974 sponsoreret den bayerske fodboldklub. Ægteskabet mellem to af Tysklands mest velkendte brands i verden har stået på i næsten over 50 år. 4 år til og så kan Bayern München og Adidas fejre guldbryllup. 

Fra Beckhenbauer til Matthaus, fra Ribery til Lewandowski, hvem end, der har haft Bayern Münchens trøje på, har også haft Adidas’ logo på sit bryst. Det gælder også danskerne Johnny Hansen, Brian Laudrup og Pierre Emil Højbjerg, som også har spillet i Bayern München. Den nuværende aftale mellem FC Bayern og Adidas løber frem til 2030, hvilket kaster et beskedent beløb på 60 mio. euro af sig.

 

Iberisk loyalitet

På den iberiske Halvø, som hovedsageligt omfatter Spanien, er det også på mode at være loyal, især når det gælder de store spanske fodboldklubber. Loyalitet kan også være meget værd, taget i betragtning af, at Barcelona er det hold, der tjener mest på deres tøjsponsoraftale. De blå- og rødstribede har båret Nike på brystet siden 1998. Det var dengang, Pep Guardiola og Luis Enrique brugte mere tid inden for kridtstregerne end udenfor.

Det amerikanske firma betaler i øjeblikket en varierende pris mellem 105-155 mio. euro pr. sæson, hvilket fortsætter frem til 2028, som den nuværende aftale gælder til.

En forlængelse, som altså kaster et fast beløb af sig. Det er, hvad Real Madrid kan se frem til, efter de har fornyet deres aftale med Adidas, som også har stået på siden 1998. Den spanske kongeklub får i omegnen af 120 mio. euro pr. sæson. Denne aftale er fejring af de snart 30 år Adidas har sponsoreret Real Madrid. 

Atletico Madrid kan heller ikke tillade sig at klage. De har nemlig haft den samme tøjsponsor siden 2001. Dengang spillede ”Madrasmagerne” i Segunda Division, efter de to år forinden sensationelt rykkede ud af La Liga, men Nike satsede på de rød- og hvidstribede. Aftalen holder stadig, men det amerikanske firma betaler ikke meget for at klæde Joao Felix, Diego Costa og Trippier på. De betaler i øjeblikket kun 10 mio. euro pr. sæson.

banner

 

Begivenhedsrigt i Premier League

I takt med at der været en eksponentiel stigning af Premier League økonomiske værdi, har mange partnerskaber på det seneste ændret sig. Udover Liverpools nye aftale har Manchester City, som i forhold til de akutelle betting tips, er en af favoritterne til at vinde Champions League til odds 5.25, også lige indgået en aftale med Puma, som lyder på 75 mio. pr. sæson. Blandt er andre af de store hold kan United også nævnes, som skiftede fra Nike til Adidas i 2015 efter at have haft Nike i adskillige år.

For Chelsea har det været lige omvendt. I lang tid var det de tre striber, der brød overfladen på Chelseas trøjer. Men siden 2015 har de haft Nikes logo på brystet for ca. 60 mio. euro pr. sæson. I 2014 ophævede Arsenal deres aftale med Nike, som ellers havde stået på i næsten 20 år. De skiftede i stedet til Puma, og i starten af denne sæson blev Puma så skiftet ud med Adidas, som giver 70 millioner euro pr. sæson.

 

I Serie A spiller klaveret som i Premier League

I Italien har der også været slinger i valsen i forhold til varigheden af sponsoraftalerne. Den eneste fodboldklub i Italien, der har en historisk aftale, er Inter. Holdet har haft en aftale med Nike siden 1998. Da Ronaldo ankom til Milano, blev the Nerazzurri sponsoret af Umbro, men da fodbold-fænomenet ankom, betød det altså en privilegeret aftale med det amerikanske sportsfirma Nike. Aftalen med Nike fortsatte, selvom Ronaldo forlod Inter til fordel for Real Madrid. Inter får i omegnen af 18. million euro pr. sæson.  

De andre storklubber i Italien skifter tøjsponsor med en større hyppighed. Juventus drog for eksempel fordel af ankomsten af Ronaldo, hvilket gjorde det muligt for dem at genforhandle aftalen med Adidas. Aftalen giver 50 mio. euro pr. sæson plus bonusser frem til 2027. Juventus spillede forinden i Nike, men sponsoren blev skiftet ud med Adidas i 2015.

AC Milan skiftede til Puma i 2019, som giver 15 mio. euro pr. sæson. Inden da, havde AC Milan haft et langt samarbejde med Adidas, hvilket varede i omkring 20 år. Roma har haft fornøjelsen af Nike siden 2014, som giver 4 millioner pr. sæson.

I Danmark og i Norden er det klart FC København, som har den bedste tøjsponsoraftale. FCK har haft Adidas siden 2012, og i 2020 forlængede de deres aftale med endnu fire år. Den ny aftale kan give FCK helt op til 80 mio. kroner pr. sæson. 

Vi kan altså konkludere, at tøjsponsoraftaler med tiden giver større og større afkast.

 

 *Credits: artiklens billede tilhører Ruben Mondelo/Associated Press

Lasse er freelance sportsskribent og stor sportsentusiast, som primært specialiserer sig inden for fodbold og esport. Generelt interesserer han sig inden for alt slags sport, men i øjeblikket har han kastet sin kærlighed på esport, som bare vokser og vokser. 

I 6 år har han kommenteret +600 fodboldkampe, hvor det er blevet til utallige fodboldkampe i Bundesligaen, Serie A, Europa League, Champions League og Superligaen, så han besidder et bredt og dybt kendskab til flere fodboldligaer.