Det globale esportsmarked er eksploderet
I 2019 blev det vurderet, at esportsbranchens omsætning havde nået endnu en ny milepæl, som har taget fart henover de seneste år. I 2019 rundede omsætningen globalt utrolige 7.6 mia. kr. Omsætningen er sat til at stige yderligere de kommende år.
Seertallene i esport overgår nogle traditionelle sportsgrene
På verdensplan oplevede esportsbranchen endnu et boom i deres årlige seertal. Efter sigende skulle esport have opnået et seertal på 454 mio. i 2019. I den forbindelse var ca. 200 mio. af seerne esportsildsjæle, mens de sidste 254 mio. i ny og næ tunede ind på en esportskamp.
Odds live nu!
Én verdensdel stjæler dog seerbilledet
Det kommer nok ikke som den store overraskelse, at Asien og stillehavsområdet er blandt de største esportsentusiaster. Af de 200 mio. entusiaster var 114 mio. af dem fra esportsverdenens centrale mekka. 32 mio. entusiaster så med fra Europa, mens 24 mio. så med fra Nordamerika. De sidste 30 mio. er for resten af verden.
Én speciel esportsturnering stjal al opmærksomheden i 2019
Verdensmesterskabet i League of Legends var den mest sete turnering i 2019. Turneringen havde utrolige 3,98 mio. seere i sin primetime. Til sammenligning havde den næstmest sete turnering, Fortnite World Cup Finals, 2,33 mio. seere.
De mest fulgte esportshold
Team Liquid, som har esportshold inden for både Counter Strike, LOL, Dota 2, Starcraft og mange andre epsortsspil, har tiltrukket den meste opmærksomhed i 2019. Sammenlagt blev 124,4 mio. timer set med Team Liquid. Til sammenligning har følgende hold oplevet næstmest opmærksomhed:
- G2 Esports, 102 mio. antal timer.
- Fnatic, 73,3 mio. antal timer.
- T1, 72,1 mio. antal timer.
- Astralis, 50,1 mio. antal timer.
Tjek de seneste odds inden for cs go betting
Ét land har flest prospillere og vundet flest præmiepenge
Det kommer måske bag på nogle, at USA faktisk er det land, som har flest prospillere, der har vundet flest præmiepenge. Indtil videre har ca. 16200 amerikanske progamere vundet sammenlagt 966 mio. kr. i præmiepenge.
De fleste havde nok troet, at Kina eller Sydkorea var foran USA. De to asiatiske lande er dog lige i hælene på USA. Kina har vundet præmiepenge for ca. i alt 755 mio. kr., som knap 4400 progamers har vundet. Sydkorea har vundet ca. 624 mio. kr.
Danmark indtager indtil videre en flot femteplads med en samlet præmiepulje på ca. 244 mio. kr., hvilket er blevet delt mellem ca. 1450 danske progamers.
Afslutningsvis kan vi konstatere, at esport har overhalet mange andre traditionelle sportsgrene og er ved at indhente nogle af de allerstørste sportsgrene, som fodbold, amerikansk fodbold og basketball. Esport er kommet for at blive!
*Credits: artiklens billede tilhører Elaine Thompson/Associated Press