Esport defineres i ordbogen som "Organiseret dyrkelse af computerspil som konkurrenceform, med turneringer, præmier og rangering af spillerne" For de mest hardcore eller måske endda hobbyspilleren, vil dette slet ikke være et nyt koncept. Esport har eksisteret i en grad siden 1970'erne, og det er stødt gået frem ad. LAN (Local Area Network) multiplayer turneringer blev meget populære og peakede i slutningen af 90'erne og starten af 00'erne, især grundet den teknologiske udvikling, hvor man kunne spille online multiplayerspil.

Men for mange af dem udenfor gaming-verden, lyder esport lidt besynderlig, og noget nogen har opfundet som en undskyldning for at spille computerspil hele dagen og modtage anerkendelse (og noglegange penge) for at gøre det.

banner

Dette ændre sig dog hurtigt, og det skyldes især de mange investeringer der kommer fra de traditionelle sportshold. På overfladen ligner det måske ikke, at esport og traditionel sport har noget til fælles, da det ene er fysisk og det andet er virtuelt, men de to ting har faktisk mange ligheder. Disse ligheder er blandt hårde træningsrutiner (mange professionelle esports-atleter træner i mindst 50 timer om ugen) fysiske krav(esports-atleter løber en risiko for at blive skadet) og den ivrige (somme tider for ivrige) støtte fra fans, der elsker at se spillerne præstere på det højeste. Derfor passer de to sportsaktiviteter både praktisk og perfekt hinanden.

Hvilke traditionelle sportshold investerer i esport?

Ikke overraskende er mange af de traditionelle sportsklubber der investerer tid og penge samt andre ressourcer i esport, også de sportsgrene hvor den virtuelle sport er populær. Hollandske fodboldklubber som Ajax og PSV Eindhoven har begge dyppet tæerne i det kolde vand af professionelt esport, da de har skrevet kontrakter med individuelle professionelle FIFA spillere og samtidig har et helt hold af FIFA esports pro'er hver. Sporting Lissabon, FC Schalke 04, Wolfsburg og Manchester City er også involveret i FIFA esport i forskellige grader. Selv West Ham sprang med på bølgen, selvom de mødte modstand i første omgang, da de skrev under med pro-FIFA spilleren Sean 'Dragonn' Allan, der gjorde, at de blev den første engelske fodboldklub til at investere i eSport

NBA 2K League der er esports initiativ for professionelle basketballspillere i esport, har nu hele 21 NBA hold ombord. Den sidste sæson så 17 hold deltage, men det er nu udvidet til 21 hold i 2. sæson, da Atlante Hawks, Brooklyn Nets, Los Angeles Lakers og Minnesota Timberwolves alle er med.

Mens dette er nogle af de største eksempler på traditionelle sportshold, der har involveret sig i esport, så er der også hold, der er er involveret i andre esportsgrene, der ikke er relateret til sporten. FC Schalke 04 har blandt andet også hold i League of Legends, da de købte Elements. Signingen af et hold der spiller med magi og drager virker ikke særlig relevant, selvom de i kampene konkurrere ned af en bane. Fodboldholdet Valencia har også investeret i både Rocket League og Heartstone, hvor klubben på pressemødet blev mødt med spørgsmål om, hvad det havde med esport at gøre. I mellemtiden har Golden State Warriors, Houston Rockets og Sacramento Kings investeret i League of Legends hold. Det viser bare, at når det kommer til verden af esport, så er de traditionelle sportshold mere interesseret i potentialet og talentet end relevansen til deres brand.

Opdag et hav af cs go odds

Hvordan appellerer esport til de traditionelle sportshold?

Når vi netop har nævnt relevansen for brand, er det vigtigt at overveje, hvorfor traditionelle sportshold investerer i esport i første omgang.

Svaret kan deles op i to faktorer. Den mest logiske er naturligvis, at der er potentiale for økonomisk gevinst. En rapport fra Newzoo udgivet i februar 2018 viste, at esport på globalt plan kan være hele $905.6 millioner værd i slutningen af dette år, takket være store investeringer (48 % vækst). Men det handler ikke kun om muligheden for at skabe lukrative aftaler eller tjene flere penge fra sponsorer, der allerede er partnere i klubben, det åbner nye muligheder for indtjening. Esport betting er f.eks. på vej frem, og det giver fans mulighede for at placere væddemål på intense esports-kampe over hele kloden i spil som League of Legends, Overwatch, Rocket League og Counter-Strike: Global Offensive. Sportshold står til at lave penge enten via deres partnere, der tilbyder betting på esport eller ved at vinde nye fans, der først fik interessen via odds på kampene.

Og når vi taler om nye fans, så er esport en god måde at få en ny flok nye ansigter. Der er flere milliarder sportsfans rundt omkring i verden, og det er ikke fordi, at der mangler folk på stadions eller folk til at købe replika trøjer. Dog er der et stort antal unge mennesker, der ikke engagerer sig med sportshold, som den gamle skare. Yngre folk er mindre tilbøjelig til at have TV-abonnementer, hvilket er blevet den traditionelle metode til at se professionelle sportskampe. De er typisk også fattigere end de ældre, og derfor har de ikke råd til at købe ligeså meget merchandise. De fleste har dog adgang til internettet, hvilket giver dem muligheden for at streame esport, hvilket gør professionel gaming til en smart måde at komme ind på livet af fans, der måske ikke har adgang til traditionelle sportsgrene.

Hvad får esporten ud af det?

Det er ikke kun de traditionelle sportshold, der får noget ud af dette partnerskab. Der er også store fordele for esporten, der får mere eksponering og legitimitet.

Vi har allerede nævnt hvordan esport, har haft problemer med at blive mainstream. TV-selskaber sender (i ny og næ) esportturneringer på fjernsynet, og få udenfor gaming-verdenen bliver pludselig opmærksomme på esports-konceptet, men det er langt fra de fleste. For at trives - virkelig trives- skal esport tage højde for alle slags mennesker. Fra de statistik-hungrende der ser alle kampe, og følger spillerne på sociale medier, til dem der ikke har en anelse om hvad ordet "meta" betyder uden at Google det. Og hvad virker mere pålideligt, end et Premier League hold der står inde for dig? Den engelske Premier League er den mest sete sportsliga i verden, og støtten fra dem har derfor en massiv betydning. Den økonomiske støtte til professionelle spillere og de bidrag de giver til at skabe en esport-infrastruktur (inklusive grundlæggelsen af nye og mere lukrative turneringer) hjælper også en hel del.

Kan vi forvente at disse investeringer vil fortsætte?

Mange partskaber mellem esports- og de traditionellehold er kun stiftet i løbet af de seneste år, men som tilstanden ser ud netop nu, er det meget sandsynligt, at det fortsætter. Mange professionelle atleter er selv gamere, det ser man bl.a. hos MLB hold som Milwaukee Brewers, der brugte Miller Park til at spille Fortnite. Englands VM hold spillede Fortnite i deres fritid, og mange atleter laver Fortnite-inspirede hyldester. Fortnite er blot et af mange esport spil, men det viser meget godt, at atleter på alle professionelle planer er med.

Plus esport er der hvor mange mainstream brands allerede er på vej hen. Det inkluderer Vodafone, der sponsorerer ESL, og bilproducenten Toyota, der sponsorerer Overwatch League. Det er klart, at hvis et traditionelt sportshold vil have mere prestige, rigdom og større fanbase, så er esport blevet en virkelig smart måde at gøre det på.