Selvom løbet i Singapore ikke er ligeså prestigefyldt som Spa, Monza og Monaco, så har det i den grad halet ind på de største løb de seneste par sæsoner.  

Den snoede racerbane, Marina Bay Street, har en helt masse unikke udfordringer, men ingen overgå den overdrevet varme.

Det bliver bestemt ikke let at overhale, dog bliver det knap så umuligt som i de overdådige gader i Monte Carlo. Og som Sergio Perez og Esteban Ocon, så flot demonstrerede på det første sving sidste år, så er det et oplagt sted at få ødelagt nogle reservedele, hvis man ikke er opmærksom.

Forud for weekendens Grand Prix i Singapore, begynder vi med lidt historiske øjeblikke.

banner

Singapore GP: historisk resume

Det første Grand Prix i Singapore fandt sted tilbage i 1961, men det var ikke et Formel 1-løb indtil løbet blev en del af programmet i 2008.

Navngivningen af løbet blev ændret i løbet af 1960’erne og 1970’erne, hvor løbene blev afholdt på Thomas Road Circuit efter at Singapore opnåede afhængighed i 1965. Tiden var inde til at droppe begivenheden, skønt begrundelsen aldrig var særlig klar.

Efter mange års fravær i motorsporten, blev en 5 års aftale annonceret i 2008, hvor regeringen i Singapore ville dække over halvdelen af omkostningerne og dermed blev Singapore Grand Prix genfødt!

Efter en højprofileret planlægning af løbet, blev det det første Formel 1-løb nogensinde, som skulle køres efter mørkets frembrud. Massa startede i pole position, men det var Alonso som vandt løbet, og som siden hen er gået hen og blevet en af de mest kontroversielle i motorsportens historie.

Marina Bay Street Circuit strækker sig over 5,063 km og har svimlende 23 sving. Kørsels på ujævnt terræn og i høj luftfugtighed, kræver en stærk fysisk kondition blandt racerkørerne. Det er ikke for sjovt.

Temperaturen i cockpittet kommer til at ligge omkring de 50 grader, hvor racerkørerne mister meget væske og vægt gennem løbet. Det er i den forstand måske unikt, skønt dens omgivelser langs havnen, som minder meget om Grand Prixet i Monaco.

Ud af de 11 gange Singapore har været vært for Formel 1, har der været bemærkelsesværdige 18 safety-cars i hvert enkelt løb – hvilket har ført til, at online betting-siderne forventer endnu en safety-car på søndag til odds 1.14.  

Singapore GP: seneste vindere

2018: Lewis Hamilton

2017: Lewis Hamilton

2016: Nico Rosberg

2015: Sebastian Vettel

2014: Lewis Hamilton

Singapore GP: flest sejre

4 sejre – Lewis Hamilton og Sebastian Vettel

3 sejre – Graeme Lawrence

2 sejre – Fernando Alonso

Formel 1-tips: Singapore GP 2019

Lewis Hamilton er i fuld kontrol i den samlet stilling med et forspring på 63 point, men sæsonen har fået nyt liv efter de seneste par løb. Mercedes’ monopol på de første to pladser i starten af sæsonen, hører nu til fortiden. 

Leclerc og Verstappen kørte side om side i Østrig, Hamilton jagtede Verstappen i Ungarn og Leclerc holdte mesterskabsfavoritten fra fadet i Italien og Belgien.

Hamilton er på vej mod sin sjette VM-titel, men vi går ikke ind til weekendens løb med den samme overbevisning, som tidligere, eftersom Mercedes dominans er dalende.

F1-oddsene er ikke af den overbevisning, at Leclerc kommer til at lave et løbs-hattrick – det giver således odds 15.00, hvis han skulle gå hen og modbevise de tvivlende alligevel. Ligeledes indikerer oddsene, at det muligvis bliver et podie uden Ferrari i denne omgang, hvilket også den anden træning viste med Leclerc på sjettepladsen og Vettel på tredjepladsen.

Langsomme sving har igennem hele sæsonen været et problem for Leclerc og Vettel, og deres fordel på lige strækninger med deres hastigheden, vil ikke få nogen betydning i denne weekend.

Mercedes tværtimod trives i de langsomme sving, men de vil blive presset af en sulten Verstappen og måske Alex Albon. Efter placeringsstraf i de sidste to løb, er dette Albons første mulighed for at teste sig selv mod Verstappen.

Nybegynderen har en god mulighed for vinge karrierens første podieplads af til odds 3.00 – modsat Kevin Magnussen, som stadig kun kan drømme om en podieplads til odds 251.0.

Albon kommer måske til at slås om tredjepladsen med Bottas, mens Hamilton og Verstappen dyster i front.

 

 *Credits: artiklens billede tilhører Eric To/Associated Press

Lasse er freelance sportsskribent og stor sportsentusiast, som primært specialiserer sig inden for fodbold og esport. Generelt interesserer han sig inden for alt slags sport, men i øjeblikket har han kastet sin kærlighed på esport, som bare vokser og vokser. 

I 6 år har han kommenteret +600 fodboldkampe, hvor det er blevet til utallige fodboldkampe i Bundesligaen, Serie A, Europa League, Champions League og Superligaen, så han besidder et bredt og dybt kendskab til flere fodboldligaer.