Om det var Super Smash Bros, FIFA eller Goldeneye, var der simpelthen intet, som kunne måle sig med følelsen af at komme ud af kampen som vinder. Men har det nogensinde slået dig, at din hobby kunne blive en milliardforretning inden for sportsbranchen?
Ustoppelig fremgang af e-sport
Videospil er uden tvivl kommet langt de seneste to årtier, hvor særligt e-sport har nået et helt nyt interesse- og profileringsniveau de senere år. Hvis man skal tro analysevirksomheden Newzoos research, bliver 2019 en sand milepæl for branchen, hvor markedets omsætning forventes at overstige én milliard dollars for første gang nogensinde.
For at sige det helt enkelt, er det et pengeskabende fænomen, og antallet af fans er også stigende. Ifølge tal fra Activate ser ca. 250 millioner mennesker over hele verden nu e-sportsbegivenheder, og det forventes, at der i 2020 vil være omkring 70 millioner seere til blot en enkelt begivenhed i branchen.
Den opmærksomhed, e-sport tiltrækker, har aldrig været større. Kæmpe stjerner har investeret i området, og Drake er blevet medejer af 100 Thieves, og selv så utænkelige navne som Jennifer Lopez flirter med investeringer.
En anden stor udvikling er, hvordan traditionelle sportshold har involveret sig de senere år, hvor større fodboldhold som Manchester City og West Ham har tilmeldt deres egne stjerner til at kæmpe i FIFA-relaterede begivenheder.
En udløber af e-sportens online betting- og odds-scene er også dukket op i branchen, hvor et større antal bettingsider nu har odds på større turneringer ved siden af mere traditionel sports-betting og live-betting på begivenheder som fodbold, golf og rugby.
Store indsatser
Foruden al denne hype og spænding omkring e-sport kan de stigende indsatser betragtes som et andet aspekt af den tiltagende interesse for sportsgrenen.
Spillere, som deltager i de største begivenheder, spiller nu for seriøse, livsforandrende gevinstsummer, hvilket betyder, at toppen af poppen har chancen for at forøge deres personlige formue betragteligt.
For eksempel havde sidste års internationale konkurrence i Dota 2 en gevinstpulje på mere end $25 millioner, og vinderen sikrede sig en fed andel på $11,2 millioner af pengene.
Derudover havde Verdensmesterskaberne i League of Legends World i 2018 en pulje på $6,4 millioner, mens Fortnite Fall Skirmish-serien også havde en samlet pulje på $4 millioner.
Egentlig kan man sige, at der er lidt mere på spil end retten til at prale, som det var tilfældet i vores barndom.
Med alt det i mente er det nok ikke nogen overraskelse, at e-sport bliver taget dybt seriøst i disse dage. De største konkurrencer er måske utroligt sjove for fansene at se, men bag kulisserne arbejder de bedste spillere hårdt på at sikre, at de er i bedste form.
Skub stereotyperne væk
Det er fair at sige, at gaming er et område, som altid har tiltrukket en særlig stereotyp gennem årene. Spørg gennemsnitspersonen på gaden, og de vil sandsynligvis mene, at gamere er ret inaktive, ikke de sundeste og bestemt ikke kommer meget ud. Men når det gælder e-sportsverdenen, kunne dette ikke være længere fra sandheden.
Den prestige, som omgiver e-sport i dag, betyder, at de, som er på toppen, arbejder hårdt på at bevare et højt fysisk niveau, som sikrer, at de kan præstere deres bedste i alle turneringer.
For at sige det enkelt: Der ligger meget mere i at forberede sig på professionelle e-sportsbegivenheder end en skarp hjerne og masser af tid brugt på det spil, det handler om.
Tiden foran skærmen er naturligvis afgørende for træningen, men den tid, som bliver brugt væk fra skærmen, kan også gøre en stor forskel.
Som den britiske e-sportsforening understreger, indebærer gaming og e-sport måske ikke nogen særligt anstrengende fysisk udøvelse, men det kan være mentalt udmattende på ethvert niveau.
Det er derfor, at organisationen understreger, at det er vigtigt for spillerne altid at sikre sig, at de får regelmæssig søvn og træning til at booste deres hukommelse og hjælpe på humør og mentale helbred.
Desuden fremhæver foreningen, at den rigtige diæt også kan gøre en stor forskel, mens der også foreslås, at de, som er seriøse om deres sport, taler med en ernæringsekspert eller diætist for at få yderligere information.
Elitepræstationer
Men præcist hvordan tilgår nogle af de største hold i e-sport dette problem? I et interview med The Guardian i slutningen af sidste år, beskriver Carl Hagberg Flink from Fnatic, hvordan e-sportsorganisationen tilbyder en række støttemuligheder til spillerne, som sikrer, at de altid kan yde deres bedste.
Udover at give udøverne adgang til fitnessklubber og fysioterapeuter fortæller han, hvordan holdet også evaluerer spillerpræstationerne i løbet af træningssessionerne, så de sikrer, at de udfører deres øvelser til at forebygge skader. Han siger desuden, at e-sportshold i fremtiden vil få en struktur, som er lig den, som mange fodboldklubber har.
Hvad angår nogle af rutinerne brugt af specifikke spillere, gav Fnatics egen Filip ‘SmX’ Liljestrom – som for nyligt blev holdmanager for organisationens Apex EU squad – Men’s Health magazine et indblik i sine egne træningsrutiner sidste år. Svenskeren fortæller her, hvordan han nogle uger er i fitnesslokalet dagligt, hvor han udfører en blanding af bryst- og benpres og øvelser på løbebåndet.
Eftersom interessen for sundhed og fitness i e-sportsfællesskabet er steget markant, er det måske heller ikke overraskende, at ernæringsleverandører er begyndt at skabe produkter, som er designet til at hjælpe atleter inden for denne branche.
Runtime.GG er et eksempel på en virksomhed, der laver produkter specifikt rettet mod e-sportsdeltagere, og virksomhedens direktør Alexander Zavoloka forklarer, hvordan deres produkter er lavet til at balancere blodsukkerniveau.
Omvendt sikrer det, at spillerne kan bevare koncentration og fokus – noget, som selvfølgelig er vitalt for enhver, der gerne vil gå hele vejen i en stor e-sportsbegivenhed.
At blive den bedste
Alt dette belyser uden tvivl tydeligt, hvordan ideer om sundhed og ernæring inden for videospil har ændret sig fuldstændig.
Mens ideen om at kunne leve af at spille måske engang virkede som en drøm for en teenager, er konceptet i høj grad blevet en realitet for nogle af de mest talentfulde spillere på markedet.
Men hvad, der står helt klart, er, at dit talent kun får dig et vist stykke, og eftersom e-sport med odds og betting konstant vokser, er det endnu vigtigere at bevare et højt og stabilt præstationsniveau.
Næste gang nogle ruller øjne og fortæller dig, at e-sport ikke er en rigtig sport, er det måske værd at minde dem om, at folk efterhånden vil gå langt for at blive blandt de bedste i branchen.