Formel 1 er verdens bedste og mest prestigefyldte motorløb. Derfor drømmer mange lande også om, at kunne være vært for et F1 grand prix en skønne dag. Det er dog noget, der kræver tid, penge og planlægning - men intet er umuligt, og med den rette tålmodighed og finansiering, kan meget lade sig gøre. 

I denne artikel vil vi tage et kig på nogle lande, som har gode muligheder for at blive en kommende F1 værtsnation - enten som debuterende eller som tilbagevendende vært. Som bekendt kommer og går Formel 1 baner nemlig. Men først et lille indblik i det at være Formel 1 vært. 

888sport banner

Formel 1-omkostningerne

Omkostningerne for at afholde et F1 løb varierer, og en egentlig gennemsnitspris kendes ikke. Hvis man spørger den tidligere videnskabsminister, Helge Sander, der lige nu arbejder på at få Formel 1 til København, mener han, at regningen for et Formel 1 grandprix nemt kan løbe op i 300 mio. kr. Regningen finansieres både af tilskuere, og i de fleste værtsnationer hjælper regeringen også til økonomisk. 

På trods af de dyre udgifter, er der mange økonomiske fordele for værtsnationerne, i og med at et Formel 1-grandprix er en af de største turistattraktioner, der findes i verden. Det specielle ved Formel 1 er, at det ikke kun er selve sportsgrenen, der er i centrum. I modsætning til andre populære sportsgrene som fodbold og basketball, handler Formel 1 også om de historiske og kulturelle omgivelser i den by, hvor racerløbet afholdes. Turisterne kommer både for at opleve destinationen såvel som motorsporten. 

Indtil videre har der været 31 forskellige lande, som har afholdt et grand prix i Formel 1-løbets historie. Undervejs er forskellige værtsnationer blevet skiftet ud, mens nye er kommet til - i de seneste år har man fx set F1-debutløb i lande som Azerbaijan.

Her kommer vores bud på nogle andre mulige, spændende værtsnationer. 

Danmark

Drømmen om et Formel 1-løb i Danmark for første gang i historien har cirkuleret i mange år; men i løbet af 2017 virker det til, at den store drøm er kommet endnu et skridt nærmere realiteten. Tilbage i juli 2017 blev en F1-rute gennem Københavns gader nemlig godkendt af Liberty Media, der siden 2016 har ejet Formel 1. 

København-ruten, der er placeret omkring Christiansborg og blandt andet går i gennem Knippels- og Langebro samt Amager Boulevard, er blevet skabt af en initiativgruppe, der har den tidligere videnskabsminister, Helge Sander, i spidsen. Initiativgruppens mål er, at kunne blive godkendt som vært for et F1-grand prix i år 2020. 

Find alle odds på Formel 1 her! 

"Vi har skabt gode forudsætninger. Vi har fået en banekonstruktør fra Formel 1 til at kigge på mulighederne i København, og han har vurderet dem som gode. Og så har vi været i London og præsentere projektet for Formel 1-organisationen, og de har udtrykt ønske om, at vi fortsætter forhandlingerne efter sommerferien," udtalte Helge Sander tilbage i juli, ifølge TV2 Sport. 

Det var banekonstruktøren Hermann Tilke, der godkendte den ca. 5 km lange rute i København. Det er endnu ikke sikkert, om den foreslåede rute bliver den endelige, men ifølge Helge Sander er det meget få ændringer, der vil blive foretaget, såfremt Danmark får tildelt et F1-grandprix. 

Sydafrika

En af de baner, som blev brugt som Formel 1-bane igennem mange år, var Kyalami-banen i Sydafrika, som lagde asfalt til i alt 33 officielle og uofficielle F1-løb. Siden 1993 er der dog ikke blevet afholdt et grandprix på Kyalami-banen - og det afrikanske kontinent i det hele taget - men det kan der måske snart blive lavet om på.  

Efter at have været i gennem adskillige renovationer, er Kyalami-banen nemlig nu på vej til endnu engang at blive godkendt som egnet til afholdelse af et F1-grandprix - især efter at banens sikkerhed er blevet opgraderet, heriblandt autoværnet og murbrok rækværket.  Banens udvikler, Andrew Baldwin, håber at banen kan blive opgraderet til niveau 2. 

"Vi har en bane, som stort set lever op til det, en F1-bane skal. Der skal måske ændres en lille smule, men det er ikke ret meget. Vi har samtaler i gang med Charlie Whiting, som var her sidste år, og vores mål er lige nu at blive opgraderet til niveau 2, så der kan køres alle andre løb end Formel 1. Så satser vi på Formel 1 kan komme tilbage en skønne dag," udtalte Baldwin i foråret 2016, ifølge Autosport.com. 

Baldwin understreger dog, at det godt kan tage mellem 5-10 år, før genåbningen af et F1-grandprix på Kyalami banen bliver en realitet. Den største udfordring ligger i finansieringen af projektet. For at kunne realisere drømmen om Formel 1's tilbagevenden til Sydafrika, skal landets regering støtte op om planen - hvilket er noget, der kan tage flere år at få på plads. 

 

Sydkorea

Mellem 2010 og 2013 var Korea grandprix'et en del af Formel 1-kalenderen, men landet valgte efter nogle få sæsoner at annullere deres værtsstatus, som følge af mangel på økonomisk støtte og sponsorering. Nogle år efter er Sydkorea dog atter blevet aktuel som mulig, fremtidig F1-værtsnation - især på grund af landets potentiale inden for autoindustrien. Hvis de økonomiske besværligheder kan overkommes, kan Sydkorea sagtens blive genvalgt som afholder af et Formel 1-grand prix. 

Mellem 2010 og 2013 blev Korea GP-løbet afholdt på landets internationale racerbane i Yeongam, der netop blev bygget til formålet i sin tid. 3 ud af 4 af løbene blev vundet af Red Bull Racing i form af køreren Sebastian Vettel, mens den fjerde titel gik til Scuderia Ferrari, med Fernando Alonso i førersædet. 

Grunden til, at Sydkorea har gode muligheder for at blive genetableret som afholder af et Formel 1 grand prix, skyldes især landets voksende bilindustri. Hvis sydkoreanske bilmærker som Hyundai eller Kia gør fremskridt og bliver en del af motorsport-branchen, vil dette hjælpe med at skabe et kæmpe cash flow, som kan få verdens bedste racere tilbage til Asien; et kontinent der vurderes til at få en afgørende rolle i fremtidens autoindustri - og muligvis også Formel 1. 

Kommerciel direktør: 40 byer jagter Formel 1-drømmen

Ifølge Sean Bratches, der er kommerciel direktør for Liberty Media, har 40 destinationer rundt omkring i verden vist interesse i, at blive en del af F1-løbskalenderen, som Liberty Media nu påtænker at udvide. 

"I løbet af mine syv måneder i dette job har vel cirka 40 lande og byer tilsammen rettet henvendelse og vist interesse i at være værter for et Formel 1 løb. Det er meget opløftende," lyder det fra Sean Bratchesifølge Motorsport.com. 

 

I øjeblikket er der 21 baner på Formel 1 kalenderen. Nogle af banerne har dog udsigt til at blive substitueret med nye baner i den kommende fremtid. Blandt andet den engelske traditionsbane, Silverstone, forventes at blive taget af kalenderen snart, på grund af manglende kapital hos ejerne bag grandprixet. 

Grænsen for antallet af Formel 1 løb på en sæson er 25. Ifølge Bratches vil Liberty Media fremover fokusere på at have en ligelig fordeling mellem traditionsbaner, bybaner (gadeløb) og nyere baner som er specielt beregnet til Formel 1. Han afslører dog, at de lige nu lægger mest vægt i at skabe flere gadeløb i storbyer, da "der er mange interessante muligheder i det." 

​​Et Formel 1-grandprix i Københavns gader har således glimrende muligheder for at blive realiseret inden 2020.