Hamilton tordner imod endnu et F1-mesterskab. PÅ søndag i Austin har han kun brug for fire sølle point for at sikre sig sit sjette mesterskab og komme et skridt nærmere Michael Schumachers rekord.
Hamilton tog fusen på alle i sidste weekend i Mexico, hvor han fik udnyttet de hårde dæk mere nogen anden og mere end hvad man generelt havde forventet. En lille genistreg, men også et lykketræf.
Den dominerende brite skulle have 14 point mere end sin teamkollega Bottas for at cementere det tredje mesterskab i træk. Bottas tredjeplads i Mexico udskød dog festligheder en smule og med mindre Hamilton udgår eller slutter uden for pointene, hvilket lyder usandsynligt absurd, så skal han nok hente trofæet hjem i USA på søndag.
Mercedes ankom til Mexico uden den store selvtillid, det har gradvist ændret sig i forhold til weekendens kommende løb og online betting-siderne kan lide, hvad de ser.
Lad os starte med at skrue tiden tilbage og få et lille historisk tjek-op på Grand Prix’et i USA.
USA’s GP: historisk resumé
Det første amerikanske Grand Prix blev afholdt i Sebring i 1959 og blev vundet af newzealandske Bruce McLaren fra Cooper-Climax. 1960-udgaven af løbet blev afholdt ved Riverside, en racerbane i Californien, der blev åbnet i 1957.
Stirling Moss vandt hans første og eneste amerikanske Grand Prix ved Riverside i 1960. Det efterfølgende år blev begivenheden flyttet til Watkins Glen, hvor det forblev indtil 1980.
Det er værd at bemærke, at der har været flere andre løb i USA sideløbende til det amerikanske Grand Prix, herunder USA’s Grand Prix West ved Long Beach i 1970’erne.
Da Formel 1 forlod Watkins Glen efter Alan Jones’ sejr i 1980, var det amerikanske Grand Prix fraværende indtil 1989.
Tre løb blev afholdt i Phoenix, det første blev vundet af Alain Prost og de to efterfølgende år af Ayrton Senna. Varmen i Phoenix gjorde kørselsforholdene ulidelige. Nye rygter svirrede i 1990, at Formel 1 skulle afholdes på Manhattan eller på den berømte gade i Las Vegas ”the Strip” – men ingen af rygterne blev realiseret.
Efter Sennas sejr i 1991, fandt det amerikanske Grand Prix ikke sted før i 2000. Indianapolis var vært for det årlige løb mellem 2000 og 2007, hvor Michael Schumacher vandt fem af løbene - Ferrari vandt seks i alt.
I maj 2010 blev der lavet en 10-årig kontrakt, hvor Austin Texas skulle være vært for USA’s Grand Prix.
”Circuit of the Americas”
Circuit of the Americas var den første racerbane i USA, der primært blev bygget til Formel 1.
Hermann Tilke, der har designet adskillige Formel 1-racerbaner, assisterede Tavo Hellmund og Kevin Schwantz med at designe Amerikas racerbane.
Racerbanen er 5,513 km lang og dermed en af de længere racerbaner i denne sæson. Lewis Hamilton har banerekorden på 1:37:392.
Svingene er åbne, hvilket giver kørerne mulige for at kunne tage forskellige racerlinjer. Der er rig mulighed for overhalinger på hele racerbanen – den lange strækning mellem sving 11 og 12 giver kørerne en stor DRS-mulighed.
Det er en racerbane, som Mercedes virkelig har nydt godt af de sidste par år. Med 20 sving pr. runde, har Mercedes en fordel overfor Ferrari, på grund af deres høje downforce, men kunne godt gå hen og blive anderledes på søndag.
Ferraris rå kraft vil være mærkbar på de to lige strækninger. Ud over det, har vi set Ferrari forbedre sig i svingene i de seneste løb.
Det amerikanske GP: seneste vindere
2018 – Kimi Raikkonen
2017 – Lewis Hamilton
2016 – Lewis Hamilton
2015 – Lewis Hamilton
2014 – Lewis Hamilton
Det amerikanske GP: flest sejre
6 – Lewis Hamilton
5 – Michael Schumacher
3 – Graham Hill, Jim Clark
2 – James Hunt, Jackie Stewart, Ayrton Senna, Carlos Reutemann
Formel 1-tips: Det amerikanske Grand Prix 2019
Hvis vi rangerede Hamiltons bedste Grand Prix-sejr, ville hans sejre i Mexico ligge i toppen.
Klagerne, som falder over radioen, er ofte en advarsel for hans rivaler, hvilket igen blev bevist i sidste weekend. Hamilton styrede dækkene fuldstændig fantastisk, da Mercedes igen overgik Ferrari, til trods for, at Mercedes havde en langsommere bil i store dele af weekenden.
Strategiske fejlvurderinger har kostet Ferrari gennem hele anden halvdel af sæsonen. Spændingen mellem Leclerc og Vettel er aftaget en smule siden den akavede situation i Sochi, men beslutningstagning i teamet har stadig ikke været god.
Begge kører har begået fejl og undladt at konvertere tempoet om lørdagen til sejre om søndagen. Et hav af F1 odds er allerede tilgængelig og Leclerc bliver marginalt favoriseret mellem de to til odds 3.50, hvis han skulle gå hen og vinde på søndag - det er et god bet.
Det har været et par vanskelige uger for Max Verstappen. Nogle af tingene af været rent uheld, dog har noget af det også været selvforskyldt. Hollænderen er blevet overhalet på point af Albon siden den unge komet blev forfremmet fra Toro Rosso.
I sidste sæson holdte Verstappen, på flotteste vis, Hamilton bag sig, da Verstappen sluttede på en andenplads. I øjeblikket giver han odds 4.00, hvis han skulle gå hen og vinde løbet.
Kevin Magnussen har generelt haft problemer med bilen, hvilket har forfulgt ham det meste af sæsonen. På et tidspunkt må uheldene vende for danskerne.
Løbet går i gang søndag kl. 20:10 – god fornøjelse!