Det er snart tid til at sige farvel til Formel 1 2019. Ligesom de seneste par år, er Abu Dhabi endestationen inden racerbilerne skal i vinterhi i garagen.

Lewis Hamilton og Mercedes sikrede allerede deres titler for et par uger siden, og for to uger siden fik vi et forrygende løb i Brasilien, som havde alt, hvad en motorsport-entusiast kunne håbe på. De unge kørere Verstappen, Gasly og Sainz Jr. fik lov til at vise sig frem på de tre podiepladser, mens begge Ferrari-kørere måtte udgå af løbet, fordi de kørte ind i hinanden.

Det betød at Verstappen kunne overtage Leclercs tredjeplads i den samlede stilling. Derfor er der stadig kamp om nogle af placeringerne i den samlede stilling inden sæsonens sidste løb. Vi forventer derfor stadig et konkurrencepræget Grand Prix, selvom kørernes og konstruktørernes mesterskaber er blevet afgjort.

Lad os ligge ud med lidt historik om Grand Prix’et i Abu Dhabi.

banner

Abu Dhabis GP: historisk resumé

Grand Prix’et i Abu Dhabi blev for første gang en del af Formel 1 i sommer 2008. I 2009 blev løbet i Abu Dhabi det første nat- og dagløb i F1’s historie, og dermed fik de lov til at afvikle sæsonfinalen i midten af november.

Planerne blev dog midlertidigt ændret et par måneder senere, hvor det nyvalgte løb blev flyttet til den. 1 november. Hvert eneste Grand Prix i Abu Dhabi har været et nat- og dagløb.

Red Bull og Sebastian Vettel dominerede de tidlige løb på Yas Marina, da de vandt i 2009 og 2010.

Alt var allerede afgjort i 2009, men i 2010 skulle mesterskabet afgøres i sæsonens sidste weekend. Vettels sejr sikrede ham mesterskabet foran Fernando Alonso.

I det efterfølgende år, i 2011, snuppede Lewis Hamilton sejren efter Vettel måtte udgå efter en punktering.

Kimi Raikkonen vandt foran Alonso og Vettel i 2012. I 2013 endte Vettel dog med at stå på toppen af podiet for tredje gang i 2013 efter Red Bull og tyskeren havde sikret sig deres fjerde og dobbelte mesterskabet i Indien.

Mercedes har kontrolleret løbet i Abu Dhabi de seneste par sæsoner. Nico Rosberg vandt sit første og eneste mesterskab i 2016 til trods for at Hamilton-sejrede i Abu Dhabi. Bottas vandt i 2017. Løbet i 2018 var en bevægende udgave, da det var Alonsos sidste løb i Formel 1.

hamilton mesterskab 2019

(*Credits: billedet tilhører Valery Hache/Associated Press)

Racerbanen: Yas Marina

Det er ikke første gang, Hermann Tilke bliver nævnt i forbindelse med racerbanerne i Formel 1. Den 64-årige tysker har designet mange F1-racerbaner, herunder Sochi og Hanoi Street, som forventes at bliver åbningsbanen i sæsonen 2020.

Tilke designede Yas Marina ud fra et udfordrende synspunkt, hvor han inkluderede 21 sving kombineret med et par lige strækninger.

Rosberg roste banen tilbage i 2009 og hævdede, at hver omgang var unik i sig selv. Alonso komplimenterede også banen, og belysningen på Yas Marina har især været populær blandt mange kørere, i hvert fald sammenlignet med Marina Bay i Singapore.

Racerbanen har dog fået en gennemgribende kritik, som bunder i banens overhalingsmuligheder udover de to DRS-sektioner. Alonso led på grund af dette, da han blev hængende bag Vitaly Petrov i 2010 og ikke var i stand til at finde en overhalingsmulighed.

Banen er opdelt i tre meget forskellige sektioner. Sektion et har et par sving, som kan klares i høj fart; Sektion to har to lange strækninger og tunge bremsningszoner. Sektion tre er den snævreste del af banen, som har langsomme sving og bliver ofte sammenlignet med havnesektionen i Monaco.  

 

Abu Dhabis GP: seneste vindere

2018 – Lewis Hamilton

2017 – Valtteri Bottas

2016 – Lewis Hamilton

2015 – Nico Rosberg

2014 – Lewis Hamilton

 

Abu Dhabis GP: flest sejre

4 – Lewis Hamilton

3 – Sebastian Vettel

1 – Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Valtteri Bottas

 

Formel 1-tips: Abu Dhabi Grand Prix 2019

Pirelli har taget de blødeste dæk med til Abu Dhabi. Det er ingen overraskelse, taget i betragtning af, at dette et-stops løb normalt kun har en minimal forringelse på dækkene.

Det bliver svært at forudsige noget i denne weekend, hvilket ligger til banens natur. Ferraris power vil fx være til fordel for dem i sektor to, de kan dog miste meget tid til Red Bull og Mercedes i sektor tre.

Ferrari, som har fået renset luften, vil forsøge at bygge en bro mellem deres to kørere efter sidste weekends ydmygende afslutning på Interlagos. Et formel 1 odds på Leclerc til at tage pole position, lyder umiddelbart ikke så dumt, hvilket i øjeblikket giver odds 2.00.

Til trods for alt, hvad Grand Prixet i Abu Dhabi har at byde på, så har Grand Prixet aldrig rigtig leveret en masse drama.

En gentagelse af løbet i Brasilien er usandsynlig, selvom midterfeltet stadig befinder sig i en placeringskamp, som bliver interessant at følge. Racing Point og Alfa Eomeo kæmper om syvendepladsen. Albon, Gasly og Sainz kæmper om at slutte i den bedre halvdel af den samlede stilling.

Vi har tit tippet på Albon i vores artikler og efter et træls sammenstød med Hamilton i Brasilien, så tror vi, at denne gang er lykkens gang for Albon, som giver odds 4.50, hvis han slutter på en podieplads.

Mercedes kunne ikke følge med Red Bull i Brasilien, og til trods for, at de har domineret i Abu Dhabi i de sidste par år, er det usandsynligt, at de har en hurtigste bil i denne weekend.

Hamilton kommer umiddelbart ikke til at gøre meget væsen af sig, men han er alligevel favorit til at vinde løbet til odds 1.65.  

Ferrari til vinde løbet til odds 6.00 og 6.50 er det bedste odds forud for weekendens løb.

 

*Credits: artiklens billede tilhører Hassan Ammar/Associated Press

Lasse er freelance sportsskribent og stor sportsentusiast, som primært specialiserer sig inden for fodbold og esport. Generelt interesserer han sig inden for alt slags sport, men i øjeblikket har han kastet sin kærlighed på esport, som bare vokser og vokser. 

I 6 år har han kommenteret +600 fodboldkampe, hvor det er blevet til utallige fodboldkampe i Bundesligaen, Serie A, Europa League, Champions League og Superligaen, så han besidder et bredt og dybt kendskab til flere fodboldligaer.