I samtlige medier har der for nylig været rygter om, at Red Bull-koncernen skulle være interesseret i at købe sig ind i Brøndby IF. Det er dog kun rygter, men det ville ikke komme bag på nogen, hvis nogle af disse rygter passer.
Red Bull er i dag blevet et kendt og succesfuldt navn, også i sportsbranchen. Den østrigske gigant af energidrikke har indtaget sportsverden med storm og uden at banke på hoveddøren. Deres indtagelse har givet genlyd og ændret hele sponsoratdisciplinen.
Red Bull, der er baseret i Salzburg, ejer følgende to ishockeyhold:
- Red Bull Salzburg
- EHC Red Bull München
Red Bull ejer også et mountainbikehold ved navn Red Bull Rampage. Derudover ejer de også to Formel 1-hold, Red Bull og Toro Rosso, samt fodboldklubberne Red Bull Salzburg, RB Leipzig, New York Red Bulls og Red Bull Brasil – og sådan fortsætter det bare.
Red Bulls indpas i fodbold
Red Bull begyndte for nogle år siden en række tiltag, da de oprettede og erhvervede sig fodboldklubber over hele verden. I den forbindelse har de skabt en forretningsmodel i bedste Red Bull-stil. Forretningsmodellen findes for tiden i fire lande; Østrig, Tyskland, USA, Brasilien, og hvem ved, måske snart Danmark.
Det hele begyndte i Salzburg, da Red Bull i 2005 købte den daværende fodboldklub, SV Østrig Salzburg, som klubben dengang hed. Inden Salzburg-klubben blev opkøbt, havde de ikke synderlig meget succes, men efter 2005 begyndte mesterskaberne at komme. Siden 13/14-sæsonen og frem til nu har Salzburg vundet samtlige mesterskaber.
Brændstoffet i motorsport er også blevet Red Bull
I mange år har det tit været de samme konstruktører og tilhørende kører, der har vundet verdensmesterskaberne i Formel 1. Der manglede noget variation, som skulle skabe mere spænding. Det var Red Bulls opgave at skabe det. Og det må man sige, de gjorde, for i 2010, 2011, 2012 og 2013 vandt Red Bull Racing kørernes og konstruktørernes mesterskaber.
Men siden 2014 og frem til den kommende sæson har Mercedes domineret alt og alle. De har været overlegne, hvilket har sænket spændingsniveauet en del.
Ferrari har til gengæld ikke vundet noget siden 2007. Lad os håbe, Red Bull og Ferrari træder mere i karakter i den kommende sæson, som begynder d. 15. marts.
Red Bull har vokseværk
I den amerikanske fodboldliga MSL er der også New York Red Bulls, som indtil 2006 var bedre kendt som Metrostars. I den østamerikanske liga, selvom klubben købte spillere som Titi Henry og Rafa Marquez, så blev det bedste resultat kun én finale i 2008, som New York Red Bulls i øvrigt tabte mod Columbus Crew. I mellemtiden havde Red Bull også skabt et fodboldhold i Ghana, som ikke overraskende blev kaldt Red Bull Ghana. Denne klub blev dog opløst i 2014.
Derefter foretrak Red Bull at vende tilbage til Europa, hvor de valgte at fokusere på det nordlige. De valgte at opkøbe fodboldklubben SSV Markranstädt, som havde en tilværelse i den tyske femte division. Klubben blev senere hen forvandlet til den kendte fodboldklub, RB Leipzig. Af lovmæssige grunde var det ikke tilladt for Leipzig at benytte Red Bull i klubbens navn, og derfor blev det RB, som står for RasenBall ”boldspil på græs”. Og dermed kunne RB Leipzig imødekomme protesterne fra det tyske fodboldforbund.
Det er første gang i de 10 år, klubben har eksisteret, at de ligger nr. 2 og er kvalificeret til 1/8-finalerne i Champions League. Det kan der dog blive lavet om på, når de møder FC Bayern München på søndag, som kun er ét point foran Red Bullerne, på førstepladsen.
Red Bulls model møder kritik
Red Bulls model er overordnet succesfuld, men den bliver ikke altid værdsat i sportsverden. Især ikke blandt fansene, som ikke mener, det er sundt for fanmiljøet at ændre mange af klubbens tidligere værdier. Det er aldrig et godt kendt tegn at ændre en eksisterende klubs navn og symbol. Der har været flere kontroverser i de lande, hvor Red Bull har vundet indpas i fodboldmiljøet.
Det seneste aktuelle tilfælde var, da Red Bull blev nævnt som en mulig aktionær i Brøndby IF. Det faldt bestemt ikke i god jord hos klubbens fans, som også blev bakket op af Dortmunds fans.
Fans fra andre klubber kalder Red Bulls klubber for ”plastikklubber” og et afkom af store marketing- frem for sportslige foretagender.
I weekenden og senere i februar skal vi se, hvad Red Bull er gjort af, og du kan med fordel nyde godt af den nuværende velkomstbonus, så du får nogle ekstra midler at spille med.
*Credits: artiklens billede tilhører Hassan Ammar/Associated Press