Der er lige knap to uger til, at en af verdens største sports events løber af stablen. Super Bowl LII, som er den 52. udgave af Super Bowl, afvikles d. 4. februar på U.S Bank Stadium i Minnesota.

I denne artikel vil vi besvare en masse af de spørgsmål, som man ikke altid får svar på, når man tænder for TV'et natten til mandag, og følger med i en typisk hæsblæsende finale, hvor der også afvikles et kæmpe half-time show. I år er det Justin Timberlake der står for underholdningen, og det er første gang han er tilbage ved Super Bowl, efter at han for 14 år siden valgte at flashe Janet Jacksons bryst.

888sport banner

Hvorfor er Super Bowl reklamer så dyre?

Det er egentlig et meget simpelt spørgsmål. Grunden til at reklamer under Super Bowl er så dyre er, at der er mange TV-seere. Super Bowl har typisk 100 mio. seere, og det er en begivenhed, der vokser, så der år efter år kun kommer flere seere til.

Siden 1967 er antallet af TV-seere til Super Bowl stødt stigende, og det betyder også, at TV kanalerne kan trække flere og flere penge ud af de virksomheder, der ønsker at sende reklamer under finalen. En 30 sekunders TV-reklame under sidste års Super Bowl mellem New England Patriots, der giver odds 2.05 til at vinde Super Bowl og Atlanta Falcons kostede $5 mio. hvilket svarer til  30.4 mio. kr.

Foruden det faktum, at der er massere af TV-seere til Super Bowl, så er der også kun en begrænset mængde plads, og derfor overbyder de forskellige virksomheder også hinanden. Dem med flest penge vinder, og det er altså derfor, at det er så dyrt at sende TV-reklamer under Super Bowl.

Er Super Bowls half-time-show betalt?

Det korte og hurtige svar er nej, kunsterne der optræder til Super Bowl half-time showet er ikke betalt. Det lange svar er af en lidt anden kaliber, og det klinger lidt hult, når kunstere som Justin Timberlake, Bruno Mars, Beyonce, Coldplay, Lady Gaga osv., der tjener flere millioner, når de er ude at give koncerter, ikke tjener en eneste kr. når de optræder til Super Bowl.

NFL's politik er dog, at de ikke betaler de kunstnere, der skal optræde, men de dækker naturligvis alle de omkostninger, der måtte være i forbindelse med transport, kost & logi osv.

Det er dog de færreste kunstnere, der alligevel vil takke nej til at optræde til Super Bowl, bare fordi, at de ikke bliver betalt. De får nemlig mulighed for at få eksponering ud til +100 mio. mennesker verdenen over, og det er noget, der giver penge i sidste ende.

Er underholdningen i half-time playback?

Hvis man er typen, der godt kan lide koncerter og underholdning i topklasse, så er half-time-showet under Super Bowl et "must see". Der er typisk alt fra et kæmpe danse show, pyroteknik, store bands og meget mere, når de mest populære sangere i verdenen giver den gas på scenen. Du har også mulighed for at spille på flere forskellige ting under half-time showet, hvor du kan oddse på Justin Timberlakes tøj, og hvad han evt. ellers måtte have på. Disse odds kan du finde på Super Bowl hos 888sport.

Et spørgsmål som rigtig mange seere har, når de ser Super Bowl er, om sangerne synger play-back, eller om de rent faktisk synger live. Svaret er både ja og nej.

Kigger man på nationalsangen der synges inden kampen fløjtes i gang, så er det typisk play-back. Det er dog ikke alle kunstnere der gør dette, men eks. Whitney Houston og Jennifer Hudson sang play-back, da de skulle synge nationalsangen forud for Super Bowl.

Selve half-time showet er dog en del anderledes, og der er det typisk live optræden, som du ser fra musikerne. Dog kan der være enkelte episoder i løbet af showet, som allerede er indspillet, så det giver en klart bedre lyd.

Der er nemlig masser af fysisk aktivitet under Super Bowl half-time showet, for at give den bedst mulige oplevelse, og derfor kan nogle af af vokalerne eller instrumenterne være indspillet på forhånd.

I sidste ende er det op til den/de enkelte kunstnere at vurdere, om de vil spille play-back, eller om de vil synge live til Super Bowl.

Hvordan vælges den by, der spilles Super Bowl i?

Når det skal besluttes hvilket land der eks. skal spilles fodbold VM i, så byder de forskellige nationer på at afholde slutrunden. Det er dog ikke nok, at der er mange penge i spil, da der også er en masse forskellige krav, som landene skal leve op til.

Det er faktisk meget lignende det samme, som der skal ske i NFL, hvis en by gerne vil have lov til at afholde Super Bowl. Hvor Super Bowl skal afholdes, bliver valgt fire år før det aktuelle Super Bowl, og det handler ikke kun om penge, men mange andre faktorer.

Det kan bl.a. være, hvilken tilstand stadionet er i, og hvor mange pladser det har. Typisk skal der være plads til mindst 70.000 siddende tilskuere, før at NFL vil acceptere det som værende nok til at afholde Super Bowl.

Samtidig skal der gerne være mange forskellige muligheder samt pladser for tilskuerne, når de ikke er til kampen. Dvs. der skal være nok plads i byen til at gæsterne kan besøge restauranter, parkere, og der skal være mindst 25.000 hotelværelser inden for en times afstand til stadionet.

En anden vigtig ting er temperaturen, hvor der helst skal være småkøligt og absolut ikke for varmt. Derfor afholdes Super Bowl typisk i kolde byer.

Grunden til at man vælger byen der skal afholde Super Bowl lang tid forinden skyldes, at byen skal have mulighed for at forberede sig. New Orleans der afholdte Super Bowl i 2013, brugte mere end 6 milliarder på at forbedre infrastrukturen i årene op til kampen.

Seertal til Super Bowl vs Champions League-finalen

via GIPHY

Hvis man spørger en amerikaner, vil han helt sikkert mene, at Super Bowl er den mest sete sportsbegivenhed på jorden. Dette er dog langt fra tilfældet, og selvom der er mere end 100 mio. der følger med hjemme fra stuerne, så er der sportsgrene, der tiltrækker flere seere.

De største og mest sete kampe i hele verden, er Champions League-finalen og VM-finalen i fodbold. Da Real Madrid og Atletico Madrid tørnede sammen i Champions League-finalen i 2016, så var det altså med intet mindre end 350 millioner TV-seere. Det svarer med andre ord til, at der skal tre Super Bowls til, før vi har ligeså mange TV-seere, som der er til en enkelt Champions League-finale.

Champions League-finalen er dog intet i forhold til VM-finalen i fodbold, som er den mest sete begivenhed på hele kloden.

Hvis vi tager udgangspunkt i VM-finalen fra 2010, der foregik i Sydafrika, så var der intet mindre end 909 mio. mennesker der så med fra skærmene i stuerne. Super Bowl i 2010 havde 106 mio. TV-seere, hvilket er knap ni gange så lidt, som der overværede finalen mellem Spanien og Holland.

De to hold der skal stå i Super Bowl er endnu ikke fundet, men det bliver vinderen af Jacksonville Jaguars og New England Patriots, der møder vinderen af Philadelphia Eagles og Minnesota Vikings. Det forventes at uanset hvilke hold der kommer i finalen, at Super Bowl LII vil blive den mest sete Super Bowl nogensinde, og ligeså snart vi har holdene i finalen, vil du kunne oddse på antal TV-seere, hvilken farve tøj kunsteren til half-time showet har på og meget mere.