1. Flere ligheder med begrebet ”sport”
Det er altid godt at starte ud med en definitionsafklaring, hvilket er med til at sætte rammerne for den fremadrettede diskussion.
Ifølge den danske ordbog, bliver begrebet ”sport” defineret som følgende: ” (konkurrencepræget) fysisk aktivitet eller spil der udøves enten individuelt eller i hold efter et bestemt sæt regler og ofte med brug af særligt udstyr og særlige redskaber.”
Det kan i den grad diskuteres om hvorvidt der forekommer en særlig grad af fysisk aktivitet, da gaming/esport foregår siddende. Styring af mus og tastatur, er den eneste form for fysisk aktivitet en prof. gamer foretager sig, hvis det overhovedet kan betragtes som en fysisk aktivitet.
Selvom gaming foregår siddende, skal man ikke undervurdere, at pulsen sagtens kan få et nyk opad, når spillet og konkurrencen for alvor tager til. Hvem havde troet man kunne svede så meget siddende - det tror vi alle prof. gamer godt kan skrive under på.
Esport er klart en mere mental udfordrende sport end fysisk. Det skal der ikke herske nogle tvivl om. Men den mentale del er mindst ligeså udfordrende som den fysiske.
Konkurrencepræget er gaming/esport i den grad, det kan vi ikke komme uden om. Esport foregår både individuelt og i hold, og ligeledes efter et bestemt sæt regler, hvilket computerspillet i sig selv sørger for. Ligeledes benyttes særligt udstyr, så som en mus, tastatur, høretelefoner osv. Udstyret betyder i den grad noget i esportens verden.
Vi kan altså konstatere, at der er flere ligheder mellem definitionen ”sport” og gaming/esport.
2. Færdigheder
Som i hvilken som helst anden slags sport, kræver gaming/esport også nogle helt særlig færdigheder. Reaktionsevnen og koordinationen skal være i international topklasse i forhold til musens bevægelse, hvis man altså vil nå til tops inden for esport.
Derudover skal man kunne forudsige spillet, være en god kommunikatør og være en født hold-spiller, især inden for Dota og Counter Strike.
Som prof. gamer skal du kunne holde til det enorme pres, som ofte forekommer i flere etaper i løbet af et spil. Og som i hvilken som helst anden sportsrelateret kontekst, skal du selvfølgelig have selvtillid.
3. Kræver også en bestemt fysisk forfatning
Det kan godt være, at gamer for mange år siden, blev anset som overvægtige personer, som aldrig lavede andet end at spille computer. Dette har i den grad ændret sig i over de seneste par år, hvor flere professionelle hold har ændret deres daglige tilgang, hvor restitution, kost og fysisk træning er blevet en normal del af deres hverdag som prof. gamer.
De kan præstere bedre og være koncentreret i længere tid, hvis kroppen er i den rigtige balance. Astralis er blandt andet et godt eksempel på dette. De gør alt for at optimere deres spil, så de kan forblive de bedste. Dette kan også ses på de adskillige esport odds, da Astralis 9 ud af 10 gange er favorit.
4. Træning og taktik
Det kræver ligeså meget tid at blive prof. gamer, som det tager at blive prof. inden for hvilken som helst anden slags sport. Og fordi esport ikke kræver en større fysisk udfoldelse, så træner nogle prof. gamer 4 gange så meget som fodboldspiller, golfspiller, tennisspiller.
Udover at træne sine færdigheder i spillet og blive bedre, så handler alt holdsport også om at træne forskellige aspekter af spillet, blandet andet taktikken og kommunikationen. Et godt taktisk velfunderet hold, vil altid have en større chance for at vinde, da de kan spille ud fra flere forskellige situationer og påtage sig forskellige roller, som kan forekomme overraskende for modstanderne.
5. Global interesse
Umiddelbart har esport/gaming overhalet mange af de almindelig sportsgrene i popularitet. Der er en kæmpe global interesse for esport, hvilket stadig er støt stigende.
For nogle år tilbage, var det ikke muligt at oddse på esport, men det har i den grad ændret sig. Især csgo betting i Danmark har vundet en større markedsandel, efter Astralis har vist sig flot frem på den internationale Counter Strike-scene.
6. Afholdelse af turneringer og konkurrencer
Hele setuppet omkring esport er blevet mere professionaliseret igennem de seneste år. Arenaere rundt omkring i hele verden bliver fyldt gang på gang, når der er et større esport-event. Der er kommentatorer, eksperter, dommere og ikke mindst et utal af turneringer og konkurrencer på mange forskellige niveauer.
Der er ranglister, præmiepuljer og titler, ligesom der er i hvilket som helst anden sportsgren.
Det er muligt at streame alverdens kampe over forskellige online platform. I Danmark er det endda muligt at se det i fjernsynet. Det er et tegn på, at esport er ved at vinde en større indpas på det danske marked og ved at blive accepteret som en rigtig sport. Eller er det noget vi bilder os ind? Det tror vi ikke.
7. Fans
En sportsgren kan aldrig blive accepteret som en rigtig sport uden fans, og det må vi bare konstatere, at esport har fået i endnu større grad over de seneste par år.
Det er muligt at købe alverdens merchandise inden for hver e-sportsgren. Astralis sælger spillertrøjer, som enhver anden fodbold- og håndboldklub gør det.
Fansene ser prof. gamerne som idoler, hvilket vi også kender fra alle andre sportsgrene. Der er altså igen utrolige mange ligheder, og igen en indikation på, at esport/gaming er en sport.
8. Fordi skak er en officiel sportsgren
For at sætte det hele i perspektiv, så kan vi fortælle at skak er en officiel sportsgren. Der umiddelbart heller ikke den store fysiske udfoldelse i skak. Det er ligesom esport en større mental udfordring end fysisk. Og derfor bør esport/gaming igen betragtes som en sport.
Eller er du stadig uenige efter vores argumentliste.
*Credits: artiklens billede tilhører Elaine Thompson/Associated Press